معرفي واحد بهبود كيفي
مسئول واحد : آزاده قجري
مدرك تحصيلي : كارشناس پرستاري
سمت : مدير دفتر خدمات پرستاري
واحد بهبود کیفیت بیمارستان بيمارستان بقيه الله الاعظم (عج) ديلم با هدف ارتقاء کیفیت خدمات درمانی، بالینی، اداری و یکنواخت سازی کلیه خدماتی که قابلیت کنترل، پایش، تعریف برنامه های بهبود و همچنین اولویت بندی اقدامات را داشته باشد، در راستای راهبرد اهدف کلان بیمارستان ایجاد گردیده است. این واحد خود را به موارد زیر متعهد می داند:
1. ارتقاء دانش، مهارت و انگیزه کارکنان هماهنگ با فعالیت های بخش اداری، ستادی و بالینی و همسو با سیاست های کلان سازمان
2. ایجاد نظام بهبود کیفیت و به روزآوری برای دست یابی به رضایت گیرندگان خدمت و کارکنان که نهایتا باعث افزایش کارآیی و اثربخشی سازمان می شود.
3. برنامه ریزی و تعریف فرآیندهای بیمارستانی جهت ارتقاء کیفیت ارائه خدمات در کلیه بخش ها و احدهای سازمان و نظارت بر نحوه اجرای این فرآینده
سلسله مراتب سازمانی:
واحد بهبود کیفیت به صورت مستقل و مستقیم تحت نظر ریاست بیمارستان فعالیت می نماید.
شرح وظایف:
-
تهیه و تدوین برنامه استراتژیک
-
هماهنگی و یکپارچه سازی فعالیت های بهبود کیفیت در بیمارستان
-
تدوین برنامه های بهبود کیفیت فراگیر بیمارستان در موضوعات بالینی و غیربالینی
-
تهیه برنامه عملیاتی
-
بررسی کیفیت ارائه خدمات درمانی، بالینی و اداری و بهبود مستمر آن
-
پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی در واحدهای مختلف بیمارستان
-
اجرا و پایش برنامه ممیزی جامع بیمارستان
-
تعیین و نشر رسالت وخط مشی بیمارستان در سطح واحدهای مختلف بیمارستان
-
ابلاغ و هماهنگی در اجرای راهنماهای طبابت بالینی در واحدهای مختلف بیمارستان
-
هماهنگی برگزاری کمیته های بیمارستانی و رهگیری اجرای مصوبات
-
بررسی کیفیت و اثر بخشی دوره های عمومی و تخصصی برگزار شده برای پرسنل
-
ایجاد نظام جامع مدیریت خطر در بیمارستان
-
ایجاد نظام جامع کنترل عفونت در بیمارستان
-
ایجاد نظام گزارش دهی خطاهای پزشکی در بیمارستان
-
تدوین و ابلاغ خط مشی ها و روش اجرایی واحدهای بیمارستانی
-
ارائه الگوی استاندارد در بخش جذب نیروی انسانی و فضای فیزیکی مناسب
-
تدوین سیستم ها و فرآیندهای بیمارستان منطبق بر اصول بهبود کیفیت طراحی شده
-
تهیه و تدوین شرح شغل پستهای سازمانی در بیمارستان و شرایط احراز افراد
-
تدوین شاخص های مهم عملکردی اختصاصی، قابل اندازه گیری، قابل دست یابی و زمان دار جهت فرآیندهای مختلف بیمارستان پایش مستمر برنامه بهبود کیفیت، داده، اقدامات و مداخلات مدیریتی از طریق تحلیل شاخص ها
-
تهیه گزارش سالیانه برنامه بهبود کیفیت در بیمارستان
-
ایجاد هماهنگی بین بخشی
-
تهیه وتدوین دستورالعمل ها و بخشنامه های مرتبط
-
جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آماری نسبت به فعالیتهای مربوطه
-
تقویت مدیریت مشارکتی با استفاده از نظرات کارشناسی علمی و کاربردی با مشارکت مدیران بیمارستان
-
تدوین روش اجرایی و خط مشی رسیدگی به شکایات، انتقادات، پیشنهادات در بیمارستان
-
بررسی و تدوین راهکارهای افزایش درآمد
-
بررسی و تدوین راهکارهای کاهش هزینه
-
بررسی رضایت مندی ارباب رجوع داخلی
-
بررسی رضایت مندی ارباب رجوع خارجی
-
ارتباط مستمر با مسئولان بیمارستان در جهت رفع مشکلات
-
نظارت و ارزیابی عملکرد واحدها در زمینه مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه
-
برنامه ریزی برای افزایش ایمنی بیمار
-
تحقیق و پژوهش در راستای فعالیتهای مربوطه
-
شرکت در جلسات و کنفرانسهای مرتبط
-